Khamis, 14 Disember 2023

Membawa Gemini kepada Semua Organisasi








Sepanjang tahun 2023, kami telah memperkenalkan inovasi AI baru yang luar biasa kepada para pelanggan kami serta komuniti pembangun dan pengguna yang lebih luas, termasuk: AI Hypercomputer untuk melatih dan melayani model AI generatif; Sokongan AI Generatif di Vertex, platform perusahaan AI kami; Duet AI di Google Workspace; dan Duet AI untuk Google Cloud. Kami telah mengeluarkan beberapa keupayaan baharu dalam infrastruktur kami yang dioptimumkan AI dengan kemajuan yang ketara dalam GPU, TPU, perisian dan pengkompil ML, pengurusan beban kerja dan lain-lain; pelbagai inovasi dalam Vertex AI; dan rangkaian keupayaan yang baharu dengan agen Duet AI di Google Workspace dan Platform Google Cloud.

Kita telah dapat melihat perkembangan pembangun dan pengguna yang luar biasa. Sebagai contoh, antara suku ke-2 dan ke-3 tahun ini, bilangan projek AI gen aktif pada Vertex AI meningkat sebanyak lebih daripada 7X. Jenama-jenama terkemuka seperti Forbes, Formula E dan Spotify menggunakan Vertex AI untuk membina agen-agen mereka sendiri, dan Anthropic, AI21 Labs dan Cohere sedang melatih model-model mereka. Keluasan dan kreativiti aplikasi yang dibangunkan oleh para pelanggan adalah menakjubkan. Fox Sports sedang mencipta kandungan yang lebih menarik. Priceline sedang mencipta pembantu maya perjalanan. Six Flags sedang membina pembantu maya. Dan Estée Lauder sedang membina pengurus jenama digital.

Hari ini, kami memperkenalkan beberapa keupayaan baru yang penting pada tindan AI kami untuk menyokong Gemini, model yang berkebolehan tinggi dan paling umum kami setakat ini. Ia dibina daripada asasnya untuk menjadi multimodal, di mana ia boleh menggeneralisasi dan memahami, beroperasi merentasi, dan menggabungkan pelbagai jenis maklumat, termasuk teks, kod, audio, imej dan video dengan cara yang sama manusia melihat, mendengar, membaca, dan bercakap tentang pelbagai jenis maklumat yang berbeza pada masa yang sama.

Tindan AI Bersatu Google Cloud

Mulai hari ini, Gemini adalah sebahagian daripada tindan teknologi AI yang diintegrasi dan dioptimumkan secara vertikal yang terdiri daripada beberapa bahagian penting - kesemuanya telah direka untuk berfungsi bersama:

  • Infrastruktur AI sangat berskala: Google Cloud menawarkan infrastruktur terkemuka yang dioptimumkan AI untuk syarikat, sama seperti yang digunakan oleh Google, untuk melatih dan melayani model. Kami menawarkan infrastruktur ini kepada anda di rantau awan kami sebagai perkhidmatan, untuk berfungsi di pusat data anda dengan Google Distributed Cloud, dan di pinggiran. Keseluruhan infrastruktur AI tindan kami dibina dengan reka bentuk kod sistem berperingkat untuk meningkatkan kecekapan dan produktiviti dalam latihan, penalaan, dan perkhidmatan AI.
  • Model Kelas Dunia: Kami terus mengeluarkan pelbagai model AI dengan pelbagai kemahiran. Pada akhir 2022, kami melancarkan Model Bahasa Laluan kami (PaLM), diikuti oleh PaLM 2, dan kini kami memperkenalkan Gemini Pro. Kami juga telah memperkenalkan model khusus domain seperti Med-PaLM dan Sec-PaLM.
  • Vertex AI - Platform perusahaan AI terkemuka untuk pembangun: Untuk membantu pembangun membina agen dan mengintegrasikan AI gen ke dalam aplikasi mereka, kami telah mempertingkatkan Vertex AI, platform pembangunan AI kami. Vertex AI membantu pelanggan mengesan, menyesuaikan, menambah, melancarkan dan menguruskan agen-agen yang dibina menggunakan API Gemini, serta senarai yang mengandungi lebih daripada 130 model AI daripada sumber terbuka dan pihak ketiga yang memenuhi piawaian keselamatan dan kualiti korporat Google yang ketat. Vertex AI memanfaatkan pengurusan data dan kawalan privasi Google Cloud yang sedia ada dan juga menyediakan peralatan untuk membantu pembangun menggunakan model secara bertanggungjawab dan selamat. Vertex AI juga menyediakan Pencarian dan Perbualan, alat-alat yang menggunakan pendekatan kod rendah untuk membangunkan agen-agen pencarian dan perbualan canggih yang boleh berfungsi di pelbagai saluran.
  • Duet AI - Agen AI Bantuan untuk Workspace dan Google Cloud: Duet AI merupakan kolaborator kami yang didorong oleh AI yang menyediakan bantuan kepada pengguna apabila mereka menggunakan Google Workspace dan Google Cloud. Duet AI dalam Google Workspace, sebagai contoh, membantu pengguna menulis, mencipta imej, menganalisis lembaran kerja, mendraf dan meringkaskan e-mel, dan mesej chat, dan meringkaskan minit mesyuarat. Duet AI dalam Google Cloud, sebagai contoh, membantu pengguna mengekod, melancar, menskala dan memantau aplikasi, serta mengenal pasti dan mempercepatkan penyelesaian ancaman keselamatan siber.

Hari ini, kami gembira untuk membuat pengumuman bagi setiap perkara berikut:

Meningkatkan infrastruktur kelas dunia kami

Dengan perkembangan model AI dari segi saiz dan kerumitan, latihan, penalaan dan keperluan inferens mereka turut berkembang. Hasilnya, permintaan untuk infrastruktur AI yang berprestasi tinggi, berskala tinggi dan cekap kos untuk latihan dan perkhidmatan model telah meningkat secara mendadak.

Ini bukan sahaja benar untuk pelanggan kami, tetapi untuk Google juga. TPU telah lama menjadi asas untuk latihan dan perkhidmatan produk yang didorong oleh AI seperti YouTube, Gmail, Google Maps, Google Play, dan Android. Malah, Gemini telah dilatih dan disampaikan menggunakan TPU.

Minggu lepas, kami mengumumkan Cloud TPU v5p, pemecut AI kami yang paling berkuasa, boleh skala dan fleksibel sehingga kini. TPU v5p adalah 4X lebih boleh skala daripada TPU V4 dari segi jumlah FLOP yang tersedia per pod. Pada awal tahun ini, kami mengumumkan ketersediaan umum Cloud TPU v5e. Dengan 2.7X prestasi kesimpulan bagi setiap peningkatan dolar dalam tanda aras industri berbanding generasi terdahulu TPU v4, ia adalah TPU kami yang paling cekap kos sehingga kini.

Kami juga mengumumkan AI Hypercomputer kami, seni bina superkomputer inovatif yang menggunakan sistem bersepadu dengan perkakasan yang dioptimumkan oleh prestasi, perisian terbuka, kerangka kerja ML terkemuka dan model penggunaan yang fleksibel. AI Hypercomputer mempunyai pelbagai pilihan pemecut, termasuk pelbagai kelas TPU generasi kelima dan GPU NVIDIA.

Menyediakan model terobosan terbaru kami

Gemini juga merupakan model yang paling fleksibel kami setakat ini - mampu berfungsi dengan cekap pada semua pelantar, dari pusat data kepada peranti mudah alih. Gemini Ultra adalah model terbesar dan berkebolehan tinggi kami untuk tugas-tugas yang sangat kompleks, manakala Gemini Pro adalah model terbaik kami untuk menskala pelbagai tugas, dan Gemini Nano adalah model yang paling berkesan untuk tugas-tugas pada peranti. Keupayaan canggih akan secara signifikan meningkatkan cara pembangun dan pelanggan korporat membina dan menskala dengan AI.

Hari ini, kami juga memperkenalkan versi model imej kami yang telah ditingkatkan, Imagen 2, teknologi teks-ke-imej kami yang paling canggih. Versi terkini ini menawarkan keupayaan photorealism yang lebih baik, pemaparan teks dan kebolehan mencipta logo supaya anda boleh mencipta imej dengan pemaparan teks dan menjana logo.

Selain itu, bagi menambah usaha kami dalam model khusus domain dengan Med-PaLM, kami gembira untuk mengumumkan MedLM, rangkaian model yang diselaraskan secara perubatan. MedLM boleh didapati untuk membolehkan pelanggan dalam Vertex AI, membawa kuasa model asas Google diselaraskan dengan kepakaran perubatan kepada pelanggan.

Mengecas platform Vertex AI dengan Gemini

Hari ini, kami mengumumkan Gemini Pro yang kini tersedia pada Vertex AI sebagai previu. Ia membolehkan pembangun untuk membina agen baharu dan berbeza yang boleh memproses maklumat pada teks, kod, audio, imej dan video. Vertex AI membantu anda melancar dan menguruskan agen untuk pengeluaran, menilai kualiti dan kebolehpercayaan respons agen secara automatik, serta memantau dan mengendalikan mereka.

Vertex AI memberikan anda sokongan yang komprehensif untuk Gemini, dengan keupayaan untuk menemui, menyesuaikan, menambah, mengurus dan meletakkan agen yang dibina terhadap API Gemini, termasuk:

  • Pelbagai cara untuk menyesuaikan agen-agen yang dibina dengan Gemini menggunakan data anda sendiri, termasuk kejuruteraan prom, penalaan halus berasaskan penyesuai seperti Penyesuaian Rendah (LoRA), pembelajaran penguatkuasaan daripada maklum balas manusia (RLHF), dan penyulingan.
  • Alat Penambahan yang membolehkan agen untuk menggunakan benaman untuk mendapatkan, memahami dan bertindak pada maklumat sebenar dengan blok pembinaan RAG (Retrieval Augmented Generation) yang boleh di konfigurasi. Vertex AI juga menawarkan sambungan untuk mengambil tindakan bagi pihak pengguna dalam aplikasi pihak ketiga.
  • Pembumian untuk meningkatkan kualiti respons daripada Gemini dan model AI lain dengan membandingkan hasil dengan sumber data web dan perusahaan berkualiti tinggi.
  • Set kawalan yang luas yang membantu anda untuk kekal selamat dan bertanggungjawab apabila menggunakan model AI gen, termasuk Gemini.

Selain sokongan Gemini dalam Vertex AI, hari ini kami juga mengumumkan:
  • Automatic Side by Side (Auto SxS), alat automatik untuk membandingkan model. Auto SxS adalah lebih cepat dan lebih cekap kos daripada penilaian model manual, serta boleh disesuaikan dalam pelbagai spesifikasi tugas untuk menangani kes penggunaan AI generatif baru.
  • Tambahan Mistral, ImageBind dan DITO ke dalam Taman Model Vertex AI, meneruskan komitmen kami kepada ekosistem model terbuka.
  • Kami akan segera membawa Gemini Pro ke dalam Pencarian dan Perbualan Vertex AI untuk membantu anda mencipta aplikasi yang menarik dan berkualiti tinggi dengan cepat.

Meningkatkan keupayaan Duet AI

Dengan Duet AI, kami komited untuk membantu pelanggan kami merangsangkan produktiviti, mendapatkan kelebihan kompetitif dan meningkatkan keuntungan mereka. Hari ini, Duet AI untuk Pembangun dan Duet AI dalam Operasi Keselamatan secara amnya boleh didapati dan kami akan memasukkan Gemini ke dalam portfolio Duet AI kami dalam beberapa minggu akan datang.

Duet AI untuk Pembangun membantu pengguna mengekod lebih cepat dengan penyelesaian kod AI, penjanaan kod dan perbualan dalam pelbagai persekitaran pembangunan bersepadu (IDEs). Ia memudahkan tugas dan proses pembangun yang berulang dengan pendekatan untuk meringkaskan tugas-tugas biasa, termasuk penjanaan unit ujian dan penjelasan kod, mempercepatkan penyelesaian dan pemulihan masalah, dan ia membantu mengurangkan peralihan konteks. Duet AI juga mempercepatkan pembelajaran berasaskan kemahiran dengan memberi pengguna keupayaan untuk mengemukakan soalan menggunakan sembang bahasa semula jadi.

Hari ini, kami juga mengumumkan bahawa lebih daripada 25 rakan kongsi pembantu kod dan pangkalan pengetahuan akan menyumbang kepada set data khas pada platform mereka, supaya pengguna Duet AI untuk Pembangun boleh menerima bantuan AI berdasarkan kod dan model data oleh rakan kongsi, dokumentasi produk, amalan terbaik dan sumber perusahaan lain yang berguna.

Duet AI dalam Operasi Keselamatan, platform operasi keselamatan bersatu Google Cloud, membolehkan pelindung untuk melindungi organisasi mereka dengan lebih berkesan daripada serangan siber. Pasukan keselamatan boleh meningkatkan kemahiran mereka dan membantu mempercepatkan pengesanan ancaman, penyelidikan dan tindak balas menggunakan kuasa AI gen. Dengan Duet AI dalam Operasi Keselamatan, kami menawarkan bantuan AI dalam Chronicle, di mana pengguna boleh mencari sejumlah besar data dalam hitungan saat dengan pertanyaan tersuai yang dihasilkan daripada bahasa semula jadi, mengurangkan penilaian manual yang memakan masa, dengan cepat menjejaskan konteks kritikal dengan memanfaatkan ringkasan automatik data kes dan amaran, dan meningkatkan waktu respons menggunakan cadangan bagi langkah-langkah seterusnya untuk menyokong penyelesaian insiden.

Google memiliki seluruh tindan teknologi Duet AI, dari infrastruktur dan asas model kepada integrasi peringkat atas dan pengalaman pengguna. Kami bangga dengan keupayaan jurutera dan penyelidik kami untuk bekerjasama secara unik dan membawa kemajuan teknologi AI terbaru kepada pelanggan dengan pengalaman produk yang konsisten dan bersatu. Pada awal tahun depan, kami merancang untuk mengembangkan Duet AI pada seluruh portfolio kami, termasuk DuetAI dalam BigQuery, Looker, produk pangkalan data kami, Apigee, dan banyak lagi.

Menggerakkan generasi baru penyelesaian AI

Selain keupayaan baru pada tindan teknologi AI kami yang bersepadu secara vertikal, kami mempunyai harga yang kompetitif yang menjadikan Gemini boleh diakses oleh lebih banyak organisasi dan memperluaskan indemnifikasi kami untuk membantu melindungi anda daripada isu hak cipta.

Pelancaran Gemini, digabungkan dengan portfolio infrastruktur AI berskala tinggi kami, Vertex AI dan Duet AI menawarkan awan yang komprehensif dan berkuasa untuk para pembangun dan pelanggan. Dengan inovasi ini, Google Cloud menggerakkan generasi agen-agen berkuasa AI seterusnya dalam setiap industri, membolehkan organisasi untuk membina, menggunakan dan berjaya mengamalkan AI gen untuk membangkitkan transformasi digital mereka.