Jumaat, 9 Disember 2022

10 tahun kemudian, rakyat Malaysia berkata YouTube kekal sebagai platform pilihan utama untuk kandungan

YouTube menganjurkan acara YouTube Festival Awards 2022 tahunannya untuk berkongsi trend, pandangan dan kejayaan terkini di platform tersebut bersama para pengiklan dan pemasar termasuk masa depan kandungan video dan pelbagai format untuk rakyat Malaysia, pencipta kandungan dan jenama.

TV Bersambung merupakan skrin tontonan yang paling pesat berkembang untuk orang ramai menonton YouTube dan di Malaysia, terdapat pertumbuhan berterusan dalam bilangan pengguna yang menggunakan kandungan pada skrin TV mereka. Menurut Data Dalaman YouTube, lebih 7.5 juta orang di Malaysia menstrim YouTube pada TV mereka pada Mei 2022. Dan evolusi ini telah mengubah cara penonton mentakrifkan TV itu sendiri: 66% daripada penonton Malaysia mengatakan bahawa YouTube “adalah TV” apabila ia ditonton pada skrin televisyen mereka.

Loh Ben Jern, Ketua YouTube Malaysia berkata, “Tahun ini, YouTube meraikan 10 tahun di Malaysia dan saya berbangga dengan apa yang telah kami capai bersama. Selama bertahun-tahun, kami telah membina ekosistem yang bertenaga untuk para pencipta kami, penonton kami dan pengiklan kami di Malaysia. Menurut tinjauan terbaru oleh Ipsos, YouTube adalah platform nombor satu yang paling akan dirindui oleh penonton berumur 18-24 jika ia tidak lagi tersedia. Dan ini kerana khalayak dari semua peringkat umur datang ke YouTube untuk lebih daripada sekadar hiburan. Mereka datang untuk mencari kandungan yang relevan, unik dan pelbagai untuk kehidupan dan minat mereka yang sentiasa berubah. Dalam tinjauan yang sama, 85% daripada penonton di Malaysia bersetuju bahawa YouTube mempunyai kandungan unik yang tidak dapat mereka temui di tempat lain, manakala 94% daripada penonton mengatakan YouTube membantu mereka mempelajari sesuatu yang baharu. YouTube telah berkembang daripada hanya tempat orang ramai memuat naik dan berkongsi video ke destinasi utama untuk para pencipta membina komuniti. Dan secara tidak langsung, tempat untuk perniagaan berhubung secara mendalam bersama khalayak mereka.”


Ben Jern, Ketua YouTube Malaysia: “85% daripada penonton di Malaysia bersetuju bahawa YouTube mempunyai kandungan unik yang tidak dapat mereka temui di tempat lain, manakala 94% daripada penonton mengatakan YouTube membantu mereka mempelajari sesuatu yang baharu”

Dengan YouTube memainkan peranan penting dalam kehidupan rakyat Malaysia, masa tontonan YouTube di Malaysia telah meningkat lebih 30% tahun ke tahun pada Februari 2021 berbanding 2020. Ini menjadikan YouTube sebagai platform yang penting kepada para pencipta dan destinasi utama untuk mereka membina komuniti. Jumlah jam kandungan yang dimuat naik di YouTube oleh saluran rakyat Malaysia meningkat sebanyak 20% tahun lepas dan terdapat lebih daripada 100 saluran di Malaysia dengan lebih 1 juta pelanggan, peningkatan sebanyak 30% daripada tahun lepas. Ini adalah bukti kepelbagaian kandungan yang tersedia daripada stesen TV besar, label muzik besar dan kecil, syarikat produksi, serta pelbagai jenis selebriti dan pencipta.


Nadia Khan (tengah), Ketua Komunikasi Google Malaysia, bersama penerima Gold Creator Award tahun ini: (dari kiri) Lizz Chloe daripada Dumpling Soda, Isaac Osman, Syafiq Aiman, Azfar Badrul, Alex Ho daripada 알렉스티비ALEXTV, Roshede Basri daripada Syedot ASMR, Banden Tong daripada Banden, dan Changyong.

“Para pencipta adalah nadi YouTube dan kami komited untuk menyediakan alat yang mereka perlukan untuk berjaya. Daripada format pendek pada mudah alih dan penstriman langsung pada desktop kepada kandungan yang mengutamakan audio dan TV yang disambungkan, ekosistem berbilang platform YouTube membolehkan para pencipta mencipta mengikut kehendak mereka, dan untuk khalayak menonton mengikut kehendak mereka. Dan inilah yang menjadikan YouTube benar-benar unik - kreativiti berbilang format yang memberikan para pencipta setiap skrin dan setiap format yang mungkin untuk berjaya. Mendapatkan keperluan para pencipta dengan betul adalah asas, kerana ia membolehkan para pengiklan memanfaatkan kreativiti dan penggunaan unik yang disertakan bersamanya. Kami teruja untuk melihat bagaimana para pencipta, pemasar dan jenama akan terus memanfaatkan manfaat yang dijana YouTube untuk komuniti dan perniagaan mereka”, tambah Loh Ben Jern.

Para pemenang Anugerah YouTube Works turut diumumkan pada acara tersebut. Kini dalam tahun ke-7, Anugerah YouTube Works mengiktiraf dan meraikan kempen yang paling menarik, berkesan dan kreatif. Jenama-jenama bersaing dalam lima kategori, dengan CARSOME membawa pulang anugerah Iklan Terbaik Malaysia untuk kempen "CARSOME X Cantona: Driving Standards Forward”, yang turut memenangi anugerah untuk Inovasi Media Terbaik. Kempen tersebut menampilkan legenda bola sepak Eric Cantona yang berkongsi proses pelbagai langkah platform e-dagang kereta tersebut dalam menyediakan kenderaan terpakai untuk dijual serta pilihan pembelian yang tersedia kepada pelanggan, dalam masa kurang dari dua minit.

“Apabila CARSOME mula beralih kepada pembinaan kesedaran jenama, kami menggunakan pendekatan ‘YouTube dahulu’ dalam kempen ini bersama legenda bola sepak Eric Cantona untuk menjangkau khalayak yang tepat dengan cara yang benar-benar mengujakan mereka. Dengan YouTube, kami dapat memanfaatkan satu platform untuk melibatkan diri dengan khalayak baharu, seperti komuniti sukan, bergema dengan penonton di empat wilayah melalui cinta mereka terhadap sukan dan bola sepak” kata Ravi Shankar, Ketua Pegawai Pemasaran, CARSOME.


Pasukan CARSOME membawa pulang anugerah untuk Iklan Terbaik YouTube Malaysia, diketuai oleh Ketua Pegawai Pemasaran Ravi Shankar (tengah bersama trofi), dan disertai oleh penyampai anugerah dan pencipta kandungan YouTube Haze Leong (berpakaian merah) dan Banden (berbaju putih).


Berikut adalah senarai penuh pemenang Anugerah YouTube Works 2022:

Action Driver (Pemandu Tindakan)
Agensi: The Black Sheep, IPG Mediabrands Sdn Bhd

Kerjasama Terbaik: Jenama dan Pencipta YouTube
Agensi: Leo Burnett Malaysia (Publicis Groupe)


Penceritaan Terbaik
Agensi: The Graph Studio Malaysia, M&C Saatchi Performance and Grab Creative Studio

Force For Good (Pemacu Kebaikan)
Agensi: FCB SHOUT

Iklan YouTube Malaysia Terbaik 2022